tirsdag 20. november 2007

3 dager til vi drar

Nå syns jeg tiden går litt for fort. Om få dager skal vi dra og jeg er ikke akkurat veldig forberedt. Vel, vel det ordner seg vel. Det blir ikke noe seminar i Trichy, det blir heller seminar i Chennai mandag 3. desember. Jeg lurer nå på en rekke ting:

Hvordan blir bryllupet med 1000-1500 gjester (om ikke enda fler)?
Hva skal man ha på seg og hva kommer til å skje i brylluppet?
Og hvor mye penger har de egentlig brukt på dette brylluppet? En ting er sikkert er at tankegangen i Tamil Nadu er forskjellig fra vår. Kanskje kommer vi til å lære mye nytt om indisk kultur. De gifter seg jo ofte med en de IKKE kjenner. Er det slik nå også? Eller kjenner de hverandre? Jeg kjenner jo familien godt og vet de er gode mennesker som gjør mye godt. Likevel er alt så annerledes enn her hjemme.

Mer viktig er hvordan barna har det på barnehjemmet. Det er lenge siden vi var der sist og vi lurer på hvordan det står til.
Mest spennende og mest følelsesladet blir Inas møte med barnehjemmet. Hun jobbet jo der i 5 måneder for 3 år siden. Først nå har det lagt seg til rette for et besøk ned til barna. Hvordan blir dette møtet for Ina? Jeg får tårer i øynene bare ved tanken. Dette kommer til å bli meget sterkt tror jeg. Heldigvis skal Ina bli der litt lenger enn oss og får mer tid til å være sammen med barna.

Hvor skal vi bo og hvordan blir den slitsomme reisen til sydindia?
Og hvordan blir været? Det har jo regnet lenge nå. Det er mange år siden det regnet og der det før var elver bodde det folk sist jeg var der. Ligger disse husene nå under vann?
Og burde jeg ta med meg regntøy?

Dessuten har jeg fått et oppdrag litt utenom det vanlige. Det er nemlig slik at en gutt som ble adoptert bort til en norsk famile for snart 25 år siden har bedt meg om hjelp. Det viste seg senere at jeg har lenge jobbet sammen med hans norske søster. Gutten kom fra India til Norge da han var 7 år gammel. Han har gitt meg en adresse hvor det engang lå et barnehjem, men dette er nedlagt og han som drev det er død. Dette er nesten et håpløst prosjekt, men jeg har veldig lyst til å prøve å undersøke dette litt. De som kjenner meg vet at jeg ikke er lett å stanse når det er noe jeg vil finne ut av. Men jeg er usikker på hvor mye tid jeg får til dette.

Men PC'n skal jeg ha med meg. Jeg ønsker meg mer minne til PC'n. Det vil jeg kjøpe i Chennai. Også billige bøker og bibler. Koffertene skal fylles til randen på veien hjem.

Nei, nå er det mange tanker oppe i hodet mitt. På tide å komme av gårde og hoppe i det. Det blir garantert en uforglemmerilig tur.

Ingen kommentarer: